Védjegybejelentés folyamata
Minden esetben amikor védjegyről, azaz áruknak és szolgáltatásoknak más áruktól és szolgáltatásoktól való megkülönböztetésről beszélünk akkor a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatal irányában szükséges megtennünk a bejelentést. Fontos kiemelni, hogy egy bejelentés egy jelöléssel köthető össze. A bejelentés során szükséges lesz megjelölni a kívánt áruosztályt, mely az árú és szolgáltatás osztályát jelöli.
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala ( továbbiakban: SZTNH) vizsgálatot folytat le, arra vonatkozóan, hogy elismerhető e a bejelentés napja, illetve rendelkezik a e szükséges tartalmi elemekkel. Amennyiben ezen tartalmi elemek megvannak akkor a bejelentés úgynevezett elsőbbségi napot kap a benyújtás időpontjára visszamenőleg. Amennyiben a bejelentés kérelme valamely hibában szenved, a SZTNH ekkor még nem utasítja el, a kérelmező kérelmét, lehetőség van hiánypótlás benyújtására. Amennyiben erre a hiánypótlásra nem történik meg a hiányzó adatok , információk megküldése, ekkor már az említett hivatal a bejelentési kérelmet, a Hivatal úgy tekinti, hogy azt nem kívánják megtenni. Amennyiben a hiánypótlás határidőn belül megérkezik, az elsőbbségi nap, a hiánypótlás megérkezésének napja lesz.
A bejelentés igazgatási szolgálati díj megfizetésével jár. Mely megfizetés határideje 30 nap. Kiemelném, hogy e határidő nem hosszabbítható meg, elmulasztása a kérelmet megszüntté nyilvánítja.
Következetes megoldás a díj mielőbbi megfizetése, hiszen a Hivatal a befizetés megtörténtét követően kezdi meg a vizsgálatát. Először alaki, majd érdemi vizsgálatot folytat le.
Az érdemi vizsgálat során a Hivatal vizsgálódik, hogy a bejelenteni kívánt védjegy tekintetében nincs e kizáró ok, amely miatt nem jegyezhető be. Ilyen például: a közrendbe vagy közerkölcsbe ütközés.
A Hivatal tevékenysége során úgynevezett kutatási jelentést állít ki, mely tájékoztató jellegű, elsőbbségi védjegyekkel való ütközésre figyelmeztet. Ezt érdemes szem előtt tartani, hiszen annak bejelentője felszólalással élhet vagy súlyosabb esetben megindíthatja a védjegy törlési eljárást.
Ha a bejelenteni kívánt védjeggyel minden rendben van, akkor a SZTNH a hivatalos, nyilvános és közhiteles Szabadalmi Közlöny és Védjegybejelentőben publikálja. A publikációt követően három hónapon belül, vagylagos okokra hivatkozva felléphetnek a bejelentés ellen.
A Hivatal a bejelentéstől számított 90 nap alatt lajstromozza védjegyeket.
Ettől gyorsabb eljárás lefolytatására gyorsított vagy, különösen gyorsított eljárás keretében van mód, mely eljárás esetében az eljárási díj emelkedett összegű, és a fizetési határidő ebben az esetben is 30 nap.
1971-et írunk amikor a General Motors, a világ egyik leghíresebb műszaki vállalata lajstromoztatta a „Chevy” védjegyet. Mely esetben áruosztálynak a gépjármű csoport volt megjelölve. Ez a cég lett az ügyben a felperes, míg vele szemben Yplon, alperesként állt, aki 1988 óta dezodorokat, higiéniai és tisztitószerek kereskedelmét folytatta, és szintén a „Chevy” szóvédjegyet használta. A vita során a General Motoros felhívta, Yplont a védjegy mindennemű használatának abbahagyására, mivel a felperes szerint az alperes által történő használata, számára nem kedvező a reklám munkássága tekintetében, így a döntő szerv feladata a „jó hírű védjegy” kérdés eldöntése volt, miközben tisztázni kellett, hogy a jó hírű védjegy és a „közismert védjegy definíciók vajon azonosak e.
Ám ezt a bíróság nem tette meg, és az ügyben arra a következtetésre jutott, hogy ahhoz, hogy a General Motors ilyen minden államra kiterjedő oltalmat élvezzen a közösség nagy számában szükséges, hogy ismert legyen!
Az egyértelműen kinyilvánítható, hogy bárkinek is említjük meg a Coca-Cola szót, mindenki fogja tudni mire, gondolunk.
- S. Pemberton gyógyszerész által 1986-ban megalkotta üdítő és a kapcsolódó CC megjelölés igen figyelemfelkeltő megjelenése, sőt az üdítő palackjának formája is különleges, védett forma, mely 1915 óta szabadalmaztatott. Mely mára már az OK szó után a második legelterjedtebb szó a világon.
Attól függetlenül, hogy ilyen nagy nevű cégről és márkáról beszélünk, a Coca-Cola is került már összeütközésbe más cégekkel, hiszen sokan szeretnének olyan hírnevet ami a Coca-Colának adatott meg.
Ilyen a Modern Industrial &Trading Investment Co Lzd. társasága is, a „Master Cola” ital vonatkozásában. Melyet a Coca-Cola annak bejelentését követően megtámadott. Mivel véleménye szerint a fogyasztók könnyen gondolhatják e két termék, a Coca-Cola és a „Master Cola rokonok.
A döntéshozó szerv arra jutott, hogy az Alperes cég képi világa, alkalmazott betűtípusa, vagy akár csomagolása is azonos a Coca-Cola által használt jelölésekkel, formákkal.
Ha Ön is megalkotott egy különleges, új terméket vagy szolgáltatást, vagy ezen termékeit bitorlás érte, esetleg más, védjeggyel kapcsolatos kérdés fogalmazódott meg Önben, keresse szakértőinket bizalommal!