Felszámolási eljárás: mit tegyünk, hogy elkerüljük?

szept 7, 2020 | Egyéb

A cég vezetőinek hibás döntései vagy a romló piaci lehetőségek következtében egy vállalat könnyedén eladósodhat, ennek pedig rövid úton jogi következményei lehetnek. Ha tartozásainkat nem tudjuk megfizetni, akkor ezek behajtására felszámolási eljárás indítható. Cikkünk az eljárás fogalmáról és annak stratégiai megelőzéséről szól.

Felszámolási eljárás: mit jelent és mikor indítható el?

A felszámolási eljárás törvényi definíciója: „A felszámolási eljárás olyan eljárás, amelynek célja, hogy a fizetésképtelen adós jogutód nélküli megszüntetése során a hitelezők meghatározott módon kielégítést nyerjenek.”

A folyamat célja tehát az adós cég jogutód nélküli megszüntetése és vagyonának a hitelezők közötti felosztása a csődtörvényben foglaltak alapján. A procedúra akkor indul el, amikor egy vállalkozás nem tudja megfizetni tartozásait, egyéb úton pedig nem sikerül megegyeznie a hitelezőkkel, így ellene felszámolási eljárást indítanak.

Ha egy cég szerződéssel bizonyítottan tartozik egy jogi vagy természetes személynek, akkor a vállalattal szemben felszámolási eljárást lehet indítani. Amennyiben a bíróság helyt ad a követelésnek, akkor mindenki számára elérhető lesz a Cégközlönyben, miszerint az adott cég felszámolás alatt áll.

Innentől kezdve ketyeg az óra és 40 nap áll rendelkezésre, hogy a hitelezők benyújtsák követelésüket a bíróság által kijelölt felszámolónak. A 40 nap eltelte után az adós és a hitelezők egészen a felszámolási zárómérleg benyújtásáig bármikor köthetnek egyességet (pl. fizetési haladék, a tartozások részbeni vagy teljes elengedése).

Ha nem sikerül a megegyezés, megkezdődik a cég vagyonának értékesítése, melyből lehetőség szerint fedezik a tartozásokat. Ha ez nem lehetséges és egyességre sem került sor, akkor egyszerűsített felszámolás történik. Ilyenkor a felszámoló nem kezdi meg a cég vagyonának értékesítését, hanem vagyonfelosztási javaslatot nyújt be a bíróságnak a hitelezők követeléseinek kielégítésére, egyéb költségek rendezésére, valamint a felszámolási eljárás befejezésére.

felszámolási eljárás megindítása

Érdemes rendszeres időközönként figyelni, hogy az üzleti partnerek közül kik állnak felszámolási eljárás alatt, hiszen ezekkel a cégekkel kétszer is érdemes meggondolni, hogy akarunk-e üzletet kötni. Ha Ön is tartozást szeretne behajtani, akkor keresse ügyvédi irodánkat, szakszerű segítséget nyújtunk a felszámolási eljárás megindítása és lebonyolítása során is!

Hogyan kerüljük el, hogy felszámolási eljárás megindítására kerüljön sor?

Sikeres cégvezetéssel és stratégiával a felszámolási eljárás megindítása elkerülhető. Az alábbiakban néhány hasznos tippel szolgálunk, melyek segíthetnek cégünket sikerre vinni:

  1. Átgondolt stratégia és képzett vezetőség: a vezetőknek kívül-belül ismerniük kell a céget és annak anyagi helyzetét. Enélkül hozhatnak rossz döntéseket, amik könnyedén eladósodáshoz vezethetnek. Mindig legyünk tisztában a pénzügyi folyamatainkkal és a teljesítőképességünkkel. Nagy döntéseket mindig átgondolt pénzügyi stratégia alapján hozzunk meg.
  2. A jogszabályoknak történő folyamatos megfelelés: a professzionálisan működő cégeknek mindenképp szüksége van külsős vagy belsős compliance támogatásra. Egy-egy jogszabály be nem tartása gyakran vezet olyan mértékű bírsághoz, amely veszélybe sodorja a céget. A jogszabályi megfelelés egy hosszútávon megtérülő befektetés, melynek segítségével elkerülhetjük a jelentős bírságokat és pereket.

felszámolási eljárás elkerülése

  1. Vállalatirányítási rendszer: bizonyos létszám után bizony már hatékony vállalatirányítási rendszerre lehet szükség, mely átfogja és leegyszerűsíti feladatainkat. Erre ma már rengeteg szoftver áll rendelkezésre. A bevezetése nem egyszerű és nem olcsó mulatság, hosszú távon azonban megtérül a befektetett összeg. Nem csak nagyvállalatokra, hanem kifejezetten már kisvállalkozásokra specializálódott vállalatirányítási rendszerek is elérhetőek a piacon. Ha a cégvezetés folyamatosan átlátja a pénzügyi lehetőségeket, nem keletkezik hiány és nem kell tologatni a szállítók kifizetését.
  2. Munkavállalók megfelelő motiválása: a hálás és elégedett munkavállaló szintén a cég sikerének kulcsa. Figyeljünk oda, hogy dolgozóink megfelelően ösztönözve legyenek mind juttatásokban, mind a munka kihívásainak szempontjából. Ha úgy látjuk, adjunk számukra új feladatokat, munkakört, előléptetést, fizetésemelést vagy éppen vegyünk fel egy új embert a terhek csökkentésére. Ha stabil és jó csapatunk van, akire támaszkodhatunk, akkor lehet igazán növekedni. Ha viszont a munkavállalók hirtelen elkezdenek felmondani a rossz hangulat miatt, veszélybe kerülhet a cég léte is.

Ha tetszett cikkünk, akkor olvassa el a csődeljárásról szóló bejegyzésünket is!

Legutóbbi bejegyzések

Kaució: alapvető tudnivalók al- és főbérlőknek

Rengeteg magyar él albérletben és találkozott már a kaució fogalmával, sőt ki is fizette azt. Ennek ellenére sokak számára továbbra sem mindig egyértelmű néhány dolog ezzel kapcsolatban. Például, hogy mi az a kaució pontosan, miért fizetjük, vagy mi alapján számítja...