Vállalkozások és üzleti tevékenységek létrehozásakor, illetve működtetésekor a cégvezető sok adminisztrációs kötelezettségbe ütközhet. Ezek közül az egyik a cég székhelyének, valamint telephelyének bejelentése, amelyet a cégbíróságnál lehet megtenni. Egy gazdasági társaságnak kötelező székhellyel rendelkeznie, de ezen kívül telephelyet is birtokolhat, amit a cégjegyzékben is szerepeltetnie kell. Cikkünkből kiderül, hogyan lehet a telephely bejelentése jogszerű, és melyek a bejelentés elmulasztásának következményei.
Mi a különbség a székhely és a telephely között?
A székhely általában a társaság központi ügyintézésének helye, vagyis az, ahol a vállalkozás működik. Ha a társaság a székhelytől eltérő címen végez üzleti tevékenységet, akkor az már telephelynek, vagy fióktelepnek minősül. A helyi adókról szóló törvény szerint a telephely az adóalany olyan állandó üzleti létesítménye (ingatlana), ahol részben vagy egészben iparűzési tevékenységet folytat. A telephely kifejezés magában foglalja a gyárat, az üzemet, a műhelyet, a raktárt, az irodát, de még a termőföldet, a bányát, a kőolaj- vagy földgázkutat is, valamint a hasznosított (bérbe adott) ingatlant is.
Székhelyként és telephelyként is a cég csak olyan ingatlant jelenthet be, amelyet az létesítő okiratban megjelölt, és ami a cég tulajdonát képezi, vagy amelynek használatára a cég székhely-szolgáltatási vagy bérleti szerződés alapján jogosult. Ennek értelmében a cégjegyzéken kívül a társasági szerződésnek is tartalmaznia kell a telephely címét.
Telephely bejelentése – hol és mikor?
A vállalkozást vezető személynek kötelessége bejelenteni az adóhatóság felé, hogy milyen színhelyeken végzi üzleti tevékenységeit. Ezt kétféleképpen teheti meg:
- cégbíróságnál, ahol a bejelentést követően a cégjegyzékben feltüntetik a telephelyet,
- ennek hiányában közvetlenül az adóhatóságnál.
A telephely létrejöttén kívül a megszűnését, illetve a megváltozását is szükséges bejelenteni a változás bekövetkezésétől számított 15 napon belül. A módosulásról célszerű az üzleti partnereket is értesíteni, továbbá – amennyiben a számlákon telephely szerepel – a számlázó programban is javasolt átállítani a címzést, mivel ilyen esetekben a számlákon már az új címnek kell szerepelnie. Amennyiben kérdései lennének a telephely változással kapcsolatosan, esetleg jogi segítségre van szüksége, vegye fel ügyvédi irodánkkal a kapcsolatot!
Az adatok az önkormányzatokhoz is eljutnak
2020. januárjától az adózóknak nem kell külön bejelentkezniük a székhely szerinti önkormányzathoz a telephely bejelentésével, mivel az adóhivatal automatikusan eljuttatja a vállalkozás adatait a helyi önkormányzatnak. Ez a helyi adózás miatt fontos.
Milyen dokumentumokra van szükség a telephely bejelentése során?
Az ügyintézéshez szükség van a következő iratokra:
- nem a kérelmező tulajdonában lévő telep esetében a telep használatának jogcímére (bérlet stb.) vonatkozó igazoló okirat,
- haszonélvezet esetében a haszonélvező, illetve közös tulajdon esetén a tulajdonostárs hozzájárulását igazoló okirat.
Ezek mellett szükség van még
- az ipari tevékenység végzőjének nevére, székhelyére, cégjegyzékszámára, illetve vállalkozói nyilvántartási száma;
- a telep tulajdonosának nevére, címére, helyrajzi számára, használatának jogcímére;
- valamint a telepen folytatni kívánt ipari tevékenység megnevezésére.
Telephely bejelentése – a mulasztás következményei
Amennyiben a bejelentés valamilyen okból kifolyólag nem történik meg, vagy késedelmesen, esetleg hibásan, valótlanul vagy hiányosan megy végbe, akkor a társaságvezető komoly büntetésre számíthat. A mulasztási bírság összege vállalkozások esetében akár 500.000 forintig is terjedhet. Emellett viszont fontos tisztában lenni azzal is, hogy a gazdasági adatszolgáltatási kötelezettség elszalasztását bűntettként tartja nyilván a Btk. Ez súlyos esetekben akár három évig terjedő szabadságvesztéssel is járhat, míg enyhébb, gondatlanságból elkövetett változata vétségnek minősül. Ez két évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető.
Ezek a mulasztások elég gyakoriak a mindennapokban, ezért ajánlott kiemelt figyelmet fordítani az aktuális adatok bejelentésére.
Ha tetszett a cikkünk, akkor olvassa el az ingatlan vásárlás menetéről szóló bejegyzésünket is!