Magyarországon a frissen induló vállalkozások két százaléka sajnos nem éri meg az első sikeres üzleti évet. Csak minden második új cég tud öt évnél is tovább működni hazánkban, és a statisztikák alapján gyakran ennek az oka, hogy a vállalkozás alapítói nem elég körültekintők és felkészültek. Cikkünkben bemutatjuk a három leggyakoribb vállalkozási hibát és elmagyarázzuk, hogy hogyan tud segíteni a csődeljárás a vállalkozás megmentésében.
A piaci igények ismeretének hiánya gyakori oka a csődeljárásnak
Az elnagyolt üzleti tervezés és a rosszul felmért piaci viszonyok okozzák a legtöbb vállalkozás megszűnését. Gyakran előfordul, hogy az innovatívnak gondolt ötletről kiderül, hogy valójában egy eleve telített piacra szánták, így nem lehet a tervezett befektetéssel hatékonyan működni. Ha egy induló cég terméke, szolgáltatása már nem tud újat mutatni a keresletnek, akkor érdemes mielőbb váltani.
Az új piaci belépőknek ráadásul abból a szempontból is nehéz helyzetük van, hogy sok esetben a fogyasztók már eleve előnyben részesítenek olyan márkákat, akikkel nehéz vagy teljesen lehetetlen felvenni a versenyt. A csődeljárás okai között a legyőzhetetlen márkák jelentette kihívás dobogós helyen szerepel.
Alapos piackutatás nélkül nem éri meg elindítani a vállalkozást
A bevételek túlbecslése
Megfelelő stratégia nélkül könnyen a fizetési képtelenség szélére sodródhat egy vállalat: az elegendő tőke vagy a hitelezők hiánya mögött a vezető tapasztalatlanságát és foghíjas ismereteit kell keresni. A cég indulásakor mindig gondolni kell arra, hogy a kezdeti időszakban nem lesz profitábilis a vállalkozás tevékenysége, ezért a túl alacsony induló tőke veszéllyel fenyeget.
A tartalékok gyorsan elfogynak abban az esetben is, ha a bevételekből a későbbiekben nem lehet tovább fedezni a kiadásokat. A gondos pénzügyi tervezéssel a fizetésképtelen helyzet és a csődeljárás is megelőzhető.
A marketing hiánya
A vállalkozás elindítása önmagában nem elég: az induló költségek megtervezésekor a marketingbüdzsére is gondolni kell. Legyen szó kozmetikai cégről, fodrászatról vagy applikáció fejlesztésről online és offline reklámozás nélkül a 21. században kevés sikerre lehet számítani.
A fenti hibák természetesen visszafordíthatók és kiküszöbölhetők abban az esetben, ha a vállalkozás vezetője időben cselekszik és új üzleti tervet dolgoz ki, valamint befejezi a cég sikerességére káros tevékenységeket (például piacot vált vagy új terméket dolgoz ki).
Így mentheti meg a csődeljárás a céget
A csődeljárás fogalmát sokan összetévesztik a felszámolással, pedig a csődeljárás lefolytatása egy, a cég megmentésére kitalált jogi intézmény. A „csődöt mondás” olyan fizetésképtelenségi állapot, amikor az adós és a hitelezők megpróbálnak csődegyezséget kötni a fizetési képesség helyreállítása érdekében.
A csődeljárási időszakban a céggel szemben nem indulhat felszámolási eljárás és inkasszó sem. A moratórium ideje alatt azonban a vállalkozásnak ki kell dolgoznia egy olyan stratégiát, amellyel meggyőzheti hitelezőit a működőképességről.
A csőd elrendelése tehát nem feltétlen jelenti egy vállalkozás megszűnését és nem is tekinthető egyszerű időhúzásnak. A fizetési haladék ugyanis kötelezettségekkel is jár: ilyenkor a bíróság vagyonfelügyelőt rendel el a társaság élére.
A csődeljárás nem egyenlő a felszámolással
Pontosan mennyi idő van új gazdasági stratégia kidolgozására?
A moratórium 120 napra vonatkozik, azonban gyakran csak egy új üzleti modell garantálhatja a csődeljárás sikerességét. Az időtartam ezért további 120 nappal meghosszabbítható abban az esetben, ha a hitelezőknek legalább a fele jóváhagyja a kérelmet.
A csődeljárás során nagyon fontos elkerülni az úgynevezett csődbűntetteket (például a vagyon elrejtését a felügyelő elől). Ideális esetben tehát a csődeljárás egy áthidaló lehetőség a sikertelen vállalkozás számára egy gazdaságos működés felé.